۱۳۹۱ مرداد ۲, دوشنبه

نکته ی ظریف و به تدریج مهم


سفره ی افطار این دو سه شب زمینه ی مهیایی شده برای دیدن دوباره ی تلویزیون و سریال های که زیرکانه درست بعد افطار و اذان شروع می شوند و من به جبر جنبه ی حیوانی م که محتاج خوردن است و به احترام خانواده ای که حالا کمتر دورهم جمع می شویم سر سفره روزگاری را مرور می کنم که تمامی سریال ها را بی هیچ کم و کاستی می دیدم حتی اگر به قیمت ننوشتن تکالیف مدرسه م تمام می شد

سریال " خداحافظ بچه " را البته نگاه می کنم فقط و امشب نکته ی ظریفی در این سریال دیدم که مدتی ست ذهنم را بخودش مشغول کرده است

شهرام حقیقت دوست ، در نقش مردی که فهمیده دیگر بچه دار نمی شود به محض ورود به شرکت و یا در جمع دربان های بیمارستان این موضوع را بیان می کند ولی خودش و زنش به طرز غریبی از گفتن این موضوع به خانواده درجه ی اول شان طفره می روند حتی به پنهان کاری افراطی و مضحک حتی به دروغ !

نکته ای که این روزها در بین خیلی از خانواده ها به چشم دیدم و شنیدم

خاصه در بیماری های پیش امده در بین یک خانواده که به حلقه ی اول خانواده های اطراف درز پیدا نمی کند ولی همکاران شرکت از ریز آن با خبرند.

این ترجیح از کجا می اید که شخص حاضر است شادی ها و رنج هایش را نه با پدر و مادر ، خواهر و برادر که با همکاران و هم درس ها در میان بگذارد؟

نمی دانم این از اقتضائات دنیای مدرن است یا از فاصله ی نسلی ، طبقاتی ، شعوری و حتی شوری درون خانواده ها که چنین اتفاقاتی رو به افزایش است . در واقع می توان هر کدام از این ها را دلیل لازم دانست اما مجموع شان بعید است کافی باشد .


۲ نظر:

  1. خب شکل" خانواده " متفاوت شده
    زمانی زوج ها تا مدتها باهم تعارف داشتن/مثل اینکه ناگهان پرتاب شده باشن به یه دنیای جدید
    اونموقه بزرگترین هیجان یک خانوم روزی چند ساعت با مادر و خواهرش صحبت کردن بود.. برای کشف و شناخت لحظه به لحظه ی زندگیه خودش چنگ مینداخت به زندگیایی که این مراحلو گذروندن. همین باعث میشد که همیشه همه در جریان همه چیز باشن و زندگیه خصوصی خیلی معنایی نداشت. تا اینکه کم کم آرامش و امنیت و صمیمیت رو توی خونه ی خودش و در کنار اون آدم جدید پیدا میکرد/

    /اما درمورد این دوتا .. مامان پسره جراحیه قلب داشت نمیخاستن بهش استرس وارد کنن! به خاطر همون تفاوت دید نسلی هم هست /که نمیتونستن برخورد منطقی داشته باشن با این موضوع که اینا بچه ی خودشونو بزرگ کنن یا یه بچه ی دیگه رو.

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. نکته ی خیلی خوبی بود موافقم که چنین دلایلی هم که میشه اسمش رو گذاشت آموزش های بعد از ازدواج !!!! تاثیر گذار هستند ولی فکر می کنم مدرن تر شدن زندگی و راحت تر شدن وسایل و بطور کلی تمام ظواهر مدرنیته هم اثر خودش رو گذاشته ... مثلا ظهور وسایل الکترونیکی و ماشینی جدید میزان نیاز به افراد دیگه ی خانواده رو کم و کمتر می کنه.

      فکر می کنم افراط دیگه ای در حال رخ دادن هست و این بار با یک فلش در جهت کاملا عکس جهت قبلی

      باید به راه سوم و متعدل تر فکر کرد

      تعارض اصلی بین استقلال هست و اجتماع بودن انسان ها و نیازی که بهم دارند.

      حذف